top of page

Azulejo ou ilusão visual


Em Dezembro de 2012 fui a Portugal pela primeira vez na minha vida. Estava a frequentar um workshop leccionado pela Teresa Villaverde e Vasco Pimentel, no âmbito do Mestrado em Cinema organizado pelo ECAL / HEAD. Tinha como objectivo fazer uma curta metragem desde o esboço inicial até à realização no espaço de duas semanas. Fiquei imediatamente impressionado pelo artesanato português e pela criatividade na produção de azulejos que se podem ver em qualquer esquina da cidade. Decidi fazer alguma pesquisa sobre esta forma de arte e fui ao Museu Nacional do Azulejo.

Lá descobri um grande desenho num painel de azulejos que representava a cidade antes do terramoto de 1755. Como importante documento da cidade que representa decidi que o iria usar como foco do meu filme. Entretanto, dei a mim próprio um novo desafio: encontrar um bom poema português para ser a base do filme. Li muitos poemas e no final escolhi uma parte da “Tabacaria”, de Fernando Pessoa, que caracterizava a cidade. Quando tinha todos os ingredientes comecei a animar a cerâmica, juntando as personagens no fundo. Este processo de desenho, composição e objectos a moverem-se levou-me oito dias completos. Nessa altura também precisava de uma boa música para ter o filme numa única peça.

Enquanto andava pelas ruas de Lisboa conheci o Mário Trovador tocando com a sua banda. Era a pessoa perfeita para gravar uma banda sonora original para o filme ao ritmo da sua guitarra acústica. Felizmente, logo depois de ele ter visto o pássaro a voar nos azulejos tornou-se o compositor da música do filme.

Nessas duas semanas tive a grande oportunidade de descobrir a cidade de um ponto de vista diferente daquele que seria o do turista normal. Até agora, o filme foi exibido no festival Indie Lisboa, no Shortcutz Porto #88, no festival de cinema de animação Fantoche e no festival internacional Animatou.

Biografia

Kolja Saksida (1981), vive entre a Eslovénia e a Suiça e está activo na área do Cinema enquanto realizador, produtor e pedagogo. Com 15 anos fez a sua iniciação com a curta metragem Forward de Boris Petković. Participou enquanto assistente de realização no filme premiado nos óscares No Man’s Land.

As suas séries animadas Koyaa e os filmes Kiddo ‘’Slingshot’’ e Koyaa The Extraordinary foram exibidos em mais de 150 festivais de cinema internacionais, estações de televisão e outros no mundo inteiro. Participou enquanto artista residente no CEC Arts Link (Nova Iorque), Talent Campus (Berlin e Sarajevo), Open Workshop (Dinamarca), programa Nipkow (Berlim). Organiza e trabalha como professor em workshops de animação para crianças e jovens. É fundador e director da produtora ZVVIKS, na Eslovénia.

www.vimeo.com/zvviks

www.zvviks.net

[EN]

In December 2012 I was in charming Portugal for the first time in my life. I went in Lisbon to a film workshop held by Teresa Villaverde and Vasco Pimentel, within the Master in cinema program organized by ECAL / HEAD. I had the task to make a film from scratch to realization in a short time of two weeks. However, I was immediately impressed by Portuguese craft and creativity produced on tiles, which you can see in every corner of the city. I decided to research more about this art form and went to the National Tile Museum. There I discovered a large drawing on tiles, which represents the view of the Lisbon before the earthquake in 1755. As a result of important documentation of the city I decided that I am going to use it as a red line for my film. Furthermore, I gave myself a next assignment to find a good Portuguese poem for the basis of the film. I read many of them and at the end I chose a part from the Tabaceria poem by famous Fernando Pessoa, who additionally characterized the city. Anyway, when I had all the ingredients I started to animate on ceramic and assembling my animated characters on the background. This process of drawing, compositing and moving objects took me eight full days. At that point I also needed a good music to have film in one piece.

While walking on the streets of Lisbon I met Mario Trovador playing with his band. He was just a perfect person to record original score for the film with his rhythmic sound from acoustic guitar. Fortunately, right away when he saw the bird flying on tiles, he became the music composer of the film.

In those two weeks I had a great opportunity to discover the city from a different point of view, differently than just being an average tourist. Until now film was screened at IndieLisboa festival, Shortcutz Porto #88, Festival of films Lusophone, Fantoche animation film festival and Animatou international festival.

Biography:

Kolja Saksida (1981), based in Slovenia and Switzerland, is active in the field of filmmaking as a director, producer and pedagogue. At the age of fifteen he made his acting debut in the short film Forward by Boris Petković. As an assistant director he participated in the making of Academy Award wining film No Man's Land.

His animated series Koyaa and films Experimentalec, Kiddo ‘’Slingshot’’ and Koyaa The Extraordinary were shown on more than 150 international film festivals, televisions and other venues worldwide. Kolja participated as an ‘’artist in residence’’ at CEC Arts Link (New York), Talent Campus (Berlin and Sarajevo), Open Workshop (Denmark), Nipkow programm (Berlin). Kolja organizes and works as a tutor at children’s and youth animation workshops. He is a founder and director of the production house ZVVIKS, based in Slovenia. www.vimeo.com/zvviks www.zvviks.net

bottom of page